«صبح رجعت»
به نام زینب کبری(س) سخن آغاز کن ای دل
به سوی کربلای واپسین پرواز کن ای دل
ز یارانی که جان دادند جا ماندی دلا! بس کن
چه میخواهی از این تن، این بلای مبتلا؟ بس کن
تنی بر خاک و جانی برتر از افلاک داری تو
چه میجویی درین زندان، چه کارِ خاک داری تو؟
به کام دشمنان تا کی دریغ یاد یارانت؟
به خون هر گه که خفته میبرد با خود بهارانت
در این دیر کهن تا کی اسیر دشمنان بودن؟
گرفتار زن و فرزند و نان و خانمان بودن؟
برآر ای دل سری از سینه، رقص بسمل است اینجا
ز خون مستمندان آرزو پا در گل است اینجا[1]
اسیر مال و جاه دیگران تا کی؟ جنون گل کن
در باغ شهادت باز اگر شد، غرق خون گل کن
سگان دوزخ اند اینان که میلایند و میلافند
دلا! یاران تو سی مرغ سیمرغ اند و در قاف اند
جنون کن بار دیگر، عقل را بگذار و عاشق شو
شهادت مرج عذرا[2]ی تو خواهد بود، وامق شو
شفا را در شهادت جستجو کن، کربلایی شو
به قانون نوای بی نوایی، نینوایی شو
فریدون بود و قربان بود و یاران دگر بودند
تو از خود با خبر بودی و آنان بی خبر بودند
در این وحشتسرا آن به که از خود بی خبر باشی
خبر خواهد رسید از غیب اگر مرد خطر باشی
خطر، آری خطرها بود، اما «بود» بادی شد
دریغایی و دردی ماند و یاری رفت و یادی شد
رها کن «بود» را، بادا مبادایی به جا مانده ست
چه خواهد شد؟ ببین امروز و فردایی تورا مانده ست
نشد پایی به جا ماند، سری جا ماند و سودایی
جهان بوده ست تا بوده ست امروزی و فردایی
اگر دیروز جا ماندی ز یاران، داری امروزی
برای سوختن داغی، برای ساختن سوزی
رها کن رفته را، فردا به جا مانده ست اگر مردی
سرت را نذر زینب(س) کن، مبادا زنده برگردی
از آن روزی که در شام بلا افکنده بارش را
فرا میخواند از هر سو سپاه سوگوارش را[3]
از آن روزی که سر زد در شب خونبار عاشورا
به شام افتاده تا صبح قیامت کار عاشورا
نه تنها کرد عاشورا گل از چاک گریبانش
خبر از صبح رجعت میدهد شام غریبانش
نماند آنجا که دور از کربلا باشد به مهجوری
بسا دوری که نزدیکی ست، نزدیکی ست این دوری
مگو خورشید عاشورا چرا در شام جا دارد
غریبان را پیام از «کل ارض کربلا» دارد
میان کربلا و شام راهی هست، راهی شو
اگر خشکی ست آتش باش، اگر دریاست ماهی شو
گریبان چاک زد نطع قیامت کرد جانها را
به محمل زد سری در گردش آورد آسمانها را
به خون پیغام اگر بردم غریبان دمشقش را
به صبح کربلا خواهم رساندن شام عشقش را
[1] . از کارل مارکس فیلسوف مستضعفان جملهای نقل شده بدین مضمون که مستضعفان به هنگام قیام برضد مستکبران چیزی برای از دست دادن جز زنجیرهایشان ندارند. مستمند= بیچیز که میان او و آرزوهایش جز مقداری از خونش حایل نیست.
[2] . مرج عذاری منطقهای است در شام (نزدیک دمشق گویا) که یکی از نخستین کشتارهای مجاهدان راه حق و عدالت و شیعیان مولانا امیرالمؤمنین علی پس از رحلت رسول الله اکرم در آن رخ داد: حجر بن عَدی و یارانش به دست ایادی معاویه.
[3] . به گمان این فقیر حقیر از این بیت تا به آخر را میتوان از مصادیق «إن من الشعر لحکمة» و «الشعرا تلامیذ الرحمن» در شمار آورد.
تجربۀ تفکر...
ما را در سایت تجربۀ تفکر دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 3denkenserfahrung0 بازدید : 165 تاريخ : چهارشنبه 21 مهر 1395 ساعت: 4:41